vrijdag 3 augustus 2012
het-raadsel-van-de-robijn---philip-pullman-big

 

Voor mij is het altijd heel erg moeilijk om mijn mening over een boek kort te houden. Laat staan dat ik in slechts één zin kan zeggen wat ik over een boek vind…maar in het geval van dit boek, zou ik wanneer dat écht zou moeten al mijn emoties en gevoelens over dit boek wel kunnen samenvatten in één zin, namelijk: ‘Ik HOUD van dit boek!’

Maar gelukkig hoef ik het niet in één zin te vertellen en kan ik nog fijn wat meer schrijven over wat dit boek nou precies zo geweldig maakt in mijn ogen.

Om te beginnen kwam het voor mij als een behoorlijke schok dat ik zo weg was van dit boek, want vrij kort nadat ik was begonnen met lezen besefte ik me dat ik het verhaal al kende. En jawel hoor, het verhaal is namelijk al eens verfilmd tot miniserie die ik in een grijs verleden eens bij de Blokker heb gekocht. Het feit dat er geen belletje ging rinkelen toen ik op de achterkant van het boek de synopsis las zegt al genoeg over de indruk die de verfilming op me heeft gemaakt lijkt me. Vanaf dat moment verwachte ik eigenlijk nog maar vrij weinig van het boek.

Maar ondanks dat ik het verhaal al kende, heeft het boek me geen moment verveeld. Ik heb juist ontzettend genoten van de schrijfstijl van Philip Pullman. Hij schrijft namelijk heel levendig en verteld op zo’n bijzondere wijze dat ik echt helemaal opging in het verhaal. Het verhaal wordt verteld vanuit het oogpunt van een alwetende verteller die de lezer soms direct aanspreekt en vragen stelt. Dat maakt het verhaal erg interactief.

Het lezen voelde van tijd tot tijd een beetje alsof ik naar smeuïge roddels aan het luisteren was. Dat vond ik een erg leuke afwisseling van de boeken die ik meestal lees.

Hoewel het Sally Lockhart duidelijk de protagonist is in dit boek, is de hoofdrol weggelegd voor het mysterie zelf. Als lezer krijg je namelijk steeds meer aanwijzingen en het is een uitdaging om deze in elkaar te passen. Ik heb de film gezien, maar zelfs ik kon het einde niet meer voorspellen, zo verrassend is het.

Ik ben echt weg van dit boek en geef het dan ook vijf sterren. Ook ben ik erg benieuwd naar de overige drie delen, maar jammer genoeg zijn die nog niet zo gemakkelijk te vinden. Bedroefde emoticon Gelukkig dat het boek niet echt een open einde heeft en het dus ook gemakkelijk als op zichzelf staande roman kan worden gelezen.

Ben jij bekend met boeken van Philip Pulman?


2 reacties:

Unknown zei

Klinkt spannend!

Unknown zei

Dat was het zeker :)

AKO Chicklit Image Banner 728 x 90

❤ Over Craving Pages...


Welkom op Craving Pages, een blog die geheel in het teken staat van mijn passie voor Young Adult fiction en chicklit. Hier vind je reviews, een YA-bookshop, tips voor boekenliefhebbers en nog veel meer waar het hartje van een boekenworm ongetwijfeld sneller van zal gaan kloppen.


Wil je als eerste op de hoogte zijn van de laatste nieuwtjes en updates betreffende Craving Pages? Dan kun je mijn blog op de volgende plekken volgen…

Follow on Bloglovin

❤ Winactie

Read the Printed Word!

❤ Winactie

❤ Recente reviews

2012 Reading Challenge

2012 Reading Challenge
Joany has read 25 books toward her goal of 50 books.
hide

❤ Ratings

❤ Ratings