donderdag 9 augustus 2012

vuurvliegjes---gayle-forman-big

 

Je hebt van die momenten dat alles opeens op zijn plaats lijkt te vallen. Vandaag had ik zo'n momentje omdat mijn Challenge van vandaag perfect aansluit op het boek wat ik onlangs heb gelezen en vandaag wilde reviewen.

De Challenge is: Een boek wat je tegen je verwachtingen in erg leuk vond

Toen ik de lijst met challenges voor het eerst las dacht ik dat dat één van de moeilijkste uitdagingen was, maar toevallig heb ik gisteren dus het boek Vuurvliegjes van Gayle Forman gelezen.

Een tijdje geleden schreef ik al een review over Als ik blijf van dezelfde schrijfster, waarin jullie konden lezen dat dat boek een behoorlijke tegenvaller voor mij was. Dat kwam niet zozeer door de schrijfstijl, of door het verhaal zelf, maar door de talrijke flashbacks die het verhaal aan elkaar knopen.

Door mijn teleurstellende ervaring met Als Ik Blijf, had ik niet zo'n hoge verwachtingen van Vuurvliegjes maar BOY WAS I WRONG!

Van kaft tot kaft heeft dit boek me geboeid! Vandaag vertel ik jullie er graag wat meer over in een filmpje…

Het gaat over een meisje dat door haar vader en stiefmonster moeder naar Red Rock, een school voor moeilijk opvoedbare meisjes, wordt gestuurd. Haar vader denkt er goed aan te doen, maar het kamp lijkt meer op een maximum security gevangenis dan op een school voor meisjes.
Meisjes worden vernederd, ondervoed en uitgeput en dat wordt ook nog 'therapie' genoemd ook.
Brit, de hoofdpersoon komt er met behulp van wat andere meisjes tot de ontdekking dat je beste kans om naar huis te gaan is om mee te spelen met de spelletjes van de leiding van Red Rock, maar dat is nou net wat ze absoluut vertikt.

Het mooiste aan dit boek vond ik toch wel hoe Brit tijdens haar verblijf, ondanks de tegenwerking van de leidinggevenden wel een groepje hechte vriendinnen om zich heen weet te verzamelen.


Brit is sterk, maar ook onzeker, omdat ze te kampen heeft met onverwerkte gevoelens jegens haar moeder. De leiding van Red Rock heeft een zesde zintuig om de zwakke plekken van de meisjes te herkennen en strooit graag zout in hun wonden om ze volgzaam te maken.

Brit wordt heel geloofwaardig geschreven. Ze wordt meer dan eens met zichzelf geconfronteerd waardoor je haar emotioneel veel ziet groeien naarmate het verhaal vordert. Dit maakt de ontknoping ook een logisch gevolg van haar ontwikkeling.

Red Rock zelf joeg me echt angst aan, want hoewel het verhaal fictie is... was het zo gemakkelijk om me die plek voor te stellen. Om te voelen hoe het zou zijn als ik daar zelf gevangen zou zitten.

Ik zou dit boek zonder enige twijfel aanraden, want behalve dat het spannend, romantisch en origineel is, is het ook een mooie ode aan de hechte band die de meiden met elkaar vormen. Het is op die manier een erg leuk boek om eens in een leesclubje met je vriendinnen te lezen bijvoorbeeld.

Mocht iemand dit verhaal zelf ook hebben gelezen, of ben je dat nog van plan? dan ben ik erg benieuwd naar je mening, en ik nodig je van harte uit om deze in een reactie achter te laten

Wat is het laatste boek wat jou aangenaam verraste?


0 reacties:

AKO Chicklit Image Banner 728 x 90

❤ Over Craving Pages...


Welkom op Craving Pages, een blog die geheel in het teken staat van mijn passie voor Young Adult fiction en chicklit. Hier vind je reviews, een YA-bookshop, tips voor boekenliefhebbers en nog veel meer waar het hartje van een boekenworm ongetwijfeld sneller van zal gaan kloppen.


Wil je als eerste op de hoogte zijn van de laatste nieuwtjes en updates betreffende Craving Pages? Dan kun je mijn blog op de volgende plekken volgen…

Follow on Bloglovin

❤ Winactie

Read the Printed Word!

❤ Winactie

❤ Recente reviews

2012 Reading Challenge

2012 Reading Challenge
Joany has read 25 books toward her goal of 50 books.
hide

❤ Ratings

❤ Ratings